- +36 20 480 8456
- hello@summimedia.hu
- H-P: 9:00 - 17:00
SEO szövegírás lépésről lépésre
MINDEN, AMIT TUDNI ÉRDEMES
A SEO szövegírás a sikeres keresőoptimalizálás egyik alappillére. A bejegyzésből megtudhatod, hogy:
- Mitől különbözik a hagyományos szövegírás a SEO szövegírástól?
- Mire kell odafigyelned a SEO szempontok szerinti optimalizálásnál?
- Mi az, amit mindenképp el kell kerülnöd?
- Ezen kívül készítettünk egy áttekintő táblázatot, ami mind a SEO szempontokat, mind a felhasználói igények minél tökéletesebb kielégítését is tartalmazza.
- Végül megosztunk veled pár haladó tippet is.
Tartalomjegyzék:
SEO szövegírás: mitől más?
A SEO szövegírás abban különbözik a hagyományos szövegírástól, hogy a megírt tartalmak SEO szempontok szerint vannak optimalizálva. Ez magában foglalja, hogy a tartalmat
- Lehetőleg egy kész tartalommarketing stratégia alapján
- Előre meghatározott fő és kapcsolódó kulcsszavakra írod
Odafigyelsz azokra a szempontokra, amelyek segítenek a Google algoritmusának értelmezni a kész szöveget.
Viszont van, ami nem változik…
Mégpedig az, hogy a tartalmadnak minőséginek kell lennie. Már régen elmúltak azok az idők, amikor működtek a kulcsszavakkal telizsúfolt (keyword stuffing), de a felhasználó számára olvashatatlan tartalmak.
A Google mögött álló mesterséges intelligencia egyre komplexebb módszerekkel képes felmérni, hogy a tartalmad valóban
- Releváns
- Informatív
- Felhasználóbarát
Plusz pont, hogy amennyiben a tartalmad tényleg minőségi, akkor sokkal kisebb eséllyel fognak a Google algoritmus frissítései bármilyen visszaesést okozni. Az algoritmus frissítések célja mindig az, hogy a keresőmotor a felhasználók igényeit egyre jobban kiszolgálja.
A SEO szövegírás legfontosabb szempontjai
Ebből a részből megtudhatod, hogy hogyan optimalizáld a tartalmadat annak érdekében, hogy minél előkelőbb helyet foglalhasson el a találati listában (SERP).
Összhang a tartalomstratégiával – a 0. Lépés
Mielőtt elkezdenél véletlenszerűen cikkeket írni, ajánlatos felállítani az oldalad számára egy tartalomstratégiát. Ez egy olyan tervezet, amely során feltérképezed azokat a tartalmakat, amelyeknek érdemes szerepelnie az oldaladon.
Ebben segítségedre lehet (a józan paraszti ész használatán kívül):
- A versenytársaid weboldalán található tartalmak összeírása
- Olyan fizetős eszközök, amelyek megmutatják, hogy az iparágad vezető weboldalainak melyek a legnagyobb forgalmat hozó tartalmai (pl. Ahrefs)
- SEO szakértő
Egy jó tartalomstratégiának köszönhetően folyamatosan nő az oldalad tartalmi relevanciája. Ennek köszönhetően az egyes tartalmak gyorsabban fognak jobb helyen szerepelni, illetve hosszú távon egymást erősítik.
A kulcsszavak meghatározása
A tartalomstratégia meghatározása során kiderülnek azok a fő kulcsszavak, amelyekre az egyes tartalmakat optimalizálni fogod. Ezekkel azonban két probléma is adódhat:
- A nagy keresési volumenű kulcsszavakra gyakran hatalmas a verseny
- Nem biztos, hogy valóban ez a kulcsszó fogja legjobban kielégíteni a felhasználó valódi keresési szándékát. (User intent)
Minden egyes kulcsszónál gondold át, hogy mire gondolhatott a felhasználó, amikor beírta azt a keresőbe és ez mennyire van összhangban a megírni szándékozott tartalmaddal!
A tartalom megírása előtt érdemes a kulcsszavakat kicsit továbbgondolni, és megkeresni azokat a kiegészítő kulcsszavakat, amelyek legjobban rezonálnak a felhasználó valódi keresési szándékával. Nem szabad alábecsülni az alacsony keresési mennyiséggel rendelkező összetett (long tail) kulcsszavakat sem, mert esetükben a keresési mennyiség sokszor fordított arányban áll a konverzióval!
Ötletek a kulcsszavak meghatározásához:
- Gondolkodj a felhasználó fejével!
- A Google keresési javaslatai a keresősávban
- A Google “kapcsolódó keresések” javaslatai a találati lista alján
- Kulcsszótervező eszközök, például:
- Google Keyword Planner (Google Ads fiók kell hozzá)
- Ubersuggest, keywords.io, és egyéb fizetős eszközök
A tartalom felépítése
A felhasználók számára rendkívül fontos, hogy a tartalom tagolt, áttekinthető, könnyen befogadható legyen. Ennek legfontosabb elemei a cím, alcímek megfelelő használata, és a mondatok, bekezdések megfelelő hossza, kiemelések használata.
A cím (title)
A cím a tartalom egyik legfontosabb eleme, ami nem csak a felhasználó érdeklődését kell, hogy felkeltse, de a Google számára is egyértelművé kell tennie, miről szól a szöveg.
Ezt hogy tudod megtenni?
- Használd a “Title” formázást, tehát ne csak vastagon írd a címet!
- Legyen benne a legfontosabb kulcsszó, lehetőleg minél előrébb
- Ne legyen több, mint 60 karakter, mert előfordulhat, hogy ezesetben a találati listában pont a leglényegesebb rész marad le
- Ha ragaszkodsz a hosszú címhez, akkor mindenképpen találj ki egy metacímet, ami kifejezetten a Google számára készült
Címsorok (H1,H2, stb)
Nagyon fontos, hogy az átláthatóság kedvéért a tartalmadat bontsd alfejezetekre. Az alfejezetek címeihez nem szimpla vastagon szedett, nagyobb méretű betűket használj, hanem a szerkesztő H1, H2, H3 stb formázását.
- Érdemes a címsorokba 1-1 helyen a legfontosabb kulcsszót elhelyezni
- A kiegészítő kulcsszavakat fogalmazd bele a többi címsorba
Mondatok bekezdések, kiemelések
Mind a felhasználó, mind a keresőmotorok szempontjából az a szerencsés, ha minél egyszerűbb mondatokat írsz. Ugyanez igaz a bekezdések hosszára: a 6-7 soros bekezdéseket még könnyen befogadja az emberi szem, ami 20 sorról már nem elmondható.
A szöveg könnyebb feldolgozását az is segíti, ha kiemeléseket használsz. A fontos információkat kiemelheted félkövér formázással, vagy a felsorolásokat szedheted pontokba. Használhatsz szövegdobozt, vagy idézeteket vagy rendezheted az adatokat táblázatba.
A SEO szövegbe illesztett képek, videok
Szintén lényeges, hogy a szöveg mondanivalóját képekkel illusztráld. A legszerencsésebb, ha tudsz az adott tartalomhoz saját ábrát, illusztrációt készíteni, de ha máshonnan veszed a fotót, ügyelj a jogtisztaságra!
Ma már rengeteg ingyenes és szerzői jog nélküli képet találhatsz az olyan oldalakon, mint a Pixabay vagy az Unsplash. Ha nem jogtiszta képet használsz, előfordulhat, hogy jogi problémád lesz belőle, vagy a Google kiveszi az oldalt az indexálásból.
Ha megtaláltad a megfelelő képet, akkor a következőkre figyelj:
- A kép fájlneve: tartalmazza fő kulcsszót, több kép esetén a fontosabb kulcsszavakat, ékezet nélkül
- Alt text: A kép leírása, szintén tartalmazzon fontos kulcsszót
- Kép mérete: mindenképpen tömörítsd a képet, az ideális méret 100 kb alatt van
Ha videot szeretnél a cikkedhez illeszteni, először töltsd fel Youtube-ra és onnan ágyazd be. Így nem lassítod az oldal betöltését és hát ugye a Youtube és a Google egy cég… érted 🙂
Meta adatok
Szinte a címadással egyenértékű a meta adatok kitöltése. A meta címre akkor van szükséged, ha az eredeti címed meghaladta a 60 karaktert és nem szeretnéd, hogy pont a lényeges rész maradjon ki a keresőtalálatok listájából.
A metaleírás egy 120-150 karakter hosszú leírás legyen arról, hogy miről szól a cikked. Ide is kerüljön fontosabb kulcsszó, ugyanakkor arra is kell gondolni, hogy a felhasználó a leírás alapján fogja eldönteni, hogy elolvassa a tartalmad.
URL
Érdemes meghatározni a tartalom URL-jét lehetőleg a fő kulcsszó alapján.
Hogy miért, azt a következő példa elég szemléletesen mutatja:
- /seo-szovegiras
- /seoszov457925706-cg3
Ugye, mennyivel szebb?
Belső, külső linkek
A tartalom hitelességét sokat növelheted (mind user mind Google szempontból), ha hiteles kifelé mutató linket helyezel a tartalomba. Ha nem szeretnél SEO értéket adni a linknek, állítsd “nofollow” típusúvá.
Ahová tudsz, helyezz el belső linkeket is, így mind a felhasználó, mind a Google láthatja, hogy a weboldal egy kerek egész.
CTA (call to action)
Bár elsőre azt hihetnéd, hogy a user tudni fogja, hogyan tovább, a tapasztalat azt mutatja, hogy sokkal jobban jársz, ha megmondod neki. Éppen ezért ne hagyd ki a call to action megfogalmazását sem!
SEO szövegírás összefoglaló táblázat
A következő táblázatot azért készítettük, hogy SEO szövegírás közben a segítségedre legyen, de használhatod ellenőrzéshez is.
Extra tipp ellenőrzéshez: A tartalom feltöltésénél érdemes végignézni a Yoast SEO plugin javaslatait is – természetesen az ésszerűség keretein belül.
A SEO szövegírás legfontosabb elemei
A felhasználó szempontjából | A Google szempontjából | |
---|---|---|
Szöveg tervezése: | A keresési szándék minél tökéletesebb kielégítése | Fő és kiegészítő, long tail kulcsszavak meghatározása Tartalmi relevancia az oldallal |
Cím: | Informatív és figyelemfelkeltő | Tartalmazza a fő kulcsszót Kb 60 karakter, vagy ha hosszabb, akkor külön metacím megfogalmazása |
Címsorok: | Az alfejezetek legyenek logikusak, segítsék a tartalom átláthatóságát és feldolgozását. | Title, H1, H2 használata Fontosabb kulcsszavak elhelyezése a kiemelt helyeken |
Mondatok, bekezdések: | Lényegre törő, könnyen értelmezhető, egyszerű felépítésű mondatok Szemnek kellemes hosszúságú bekezdések | Egyszerű, lehetőleg egyenes szórendű mondatok Nem túl hosszú bekezdések |
Kiemelések: | A lényeges infok kiemelve, pontokba szedve, idézetek, félkövér, dölt betűk használata | A kiemelésekbe kiegészítő kulcsszavak, long-tail kw-k belefogalmazása |
Képek, videók: | Ha lehet szemléltesse a mondanivalód (például ábra, diagram stb) Tartalmilag legyen releváns Jó minőségű | Jogtiszta Fájlnév kulcsszóval Alt text Kulcsszóval Méret < 100 kb Video Youtube-ra feltöltve és beágyazva |
URL: | Rápillantva egyértelmű az oldal tartalma | Fő kulcsszó |
Külső, belső linkek: | Releváns és hiteles források megjelölése Belső kiegészítő tartalmak megjelölése továbbolvasáshoz | Hitelesség fokozása Belső linkekkel a keresőmotor “irányítása” |
CTA: | Segíts a felhasználónak, hogy mi legyen a következő lépés | Belső link elhelyezés |
Mit ne tegyél SEO szövegírás közben?
Sajnos vannak olyan hibák, amelyekkel nem csupán akadályozod a tartalom jó szereplését, de akár büntetést is kaphatsz miattuk. Mi most két ilyen hibát szeretnénk kiemelni, de mielőtt beéevágsz a szövegírásba, érdemes elolvasni a Google irányelveit.
NE másolj tartalmat!
Az első és legfontosabb dolog, hogy soha ne másold mások tartalmait! Lehetőleg a saját weboldaladon belül se használd ugyanazt a szöveget többször, vagy amennyiben ez elkerülhetetlen, mindenképpen állítsd be a canonical URL-t!
Ne áraszd el a tartalmat a fő kulcsszóval! (NO Keyword Stuffing)
Régen gyakran lehetett találkozni olyan szövegekkel, amelyekbe zavaróan sok kulcsszó volt “belereszelve”. Mivel ezek a tartalmak a keresőmotor robotjának kvázi megtévesztéséért íródtak és jelentősen rontották a felhasználói élményt, ezért a Google ma már okosan kiszűri őket, és büntet az ilyen tartalmakért.
PRO tippek
Végezetül pedig összegyűjtöttünk pár olyan tippet, ami mentén elindulhatsz, ha még jobban szeretnél a Google találatok között szerepelni.
Featured Snippets
A Featured Snippets-nek azaz magyarul strukturált adatoknak köszönhetően az utóbbi időben növekszik az úgynevezett kattintás nélküli keresések száma. Ez annak köszönhető, hogy bizonyos kérdésekre már a találati lista elején megtalálod a választ lenyíló ablakként vagy éppen táblázatként.
A kulcsszó használata előtt érdemes leellenőrizned, hogy van e rá ilyen strukturált adat, illetve átgondolnod, hogy tudsz-e te ilyet készíteni például FAQ vagy táblázat létrehozásával.
Szemantikus SEO
Segíthetsz előrébb kerülni a találati listában, ha megismered, melyek azok a leggyakoribb releváns kifejezések, amelyek az adott kulcsszóra jól szereplő tartalmakban megtalálhatóak. Erről készíthetsz manuálisan is egy listát a Google első találatai alapján, de ha sok szöveget írsz jobban jársz valamilyen fizetős szolgáltatás, például a Website Auditor használatával.
A tartalom későbbi optimalizálása
Alábecsült és gyakran elhanyagolt lépés: ha már egy ideje feltöltötted a tartalmat, érdemes ránézni a Google Search konzol adataira. Itt gyűjtsd ki azokat a kulcsszavakat, amelyre a Google behúzta a tartalmad, azonban nem szerepelnek a szövegben. Ezeket (kizárólag értelmes módon) belefogalmazhatod a meglévő szövegbe, de relevancia esetén egy egész bekezdést is szentelhetsz nekik.
Összefoglalva:
A SEO szövegírás szerencsére egy kis gyakorlással könnyen elsajátítható, de ha nincs hozzá kedved és inkább másra bíznád, keress minket bátran! Segítünk a meglévő tartalmak optimalizálásában, wireframe készítésben, vagy a teljes szöveg megírását is vállaljuk!
Írj nekünk és dolgozzunk együtt! 🙂
2020 © Minden jog fenntartva! | Adatvédelmi tájékoztató | ÁSZF | Süti szabályzat | Made with by Summit Media