SEO szövegírás lépésről lépésre

MINDEN, AMIT TUDNI ÉRDEMES

A SEO szövegírás a sikeres keresőoptimalizálás egyik alappillére. A bejegyzésből megtudhatod, hogy:

  • Mitől különbözik a hagyományos szövegírás a SEO szövegírástól?
  • Mire kell odafigyelned a SEO szempontok szerinti optimalizálásnál?
  • Mi az, amit mindenképp el kell kerülnöd? 
  • Ezen kívül készítettünk egy áttekintő táblázatot, ami mind a SEO szempontokat, mind a felhasználói igények minél tökéletesebb kielégítését is tartalmazza.
  • Végül megosztunk veled pár haladó tippet is.

 

Tartalomjegyzék:

SEO szövegírás: mitől más?

A SEO szövegírás abban különbözik a hagyományos szövegírástól, hogy a megírt tartalmak SEO szempontok szerint vannak optimalizálva. Ez magában foglalja, hogy a tartalmat

  • Lehetőleg egy kész tartalommarketing stratégia alapján
  • Előre meghatározott fő és kapcsolódó kulcsszavakra írod

Odafigyelsz azokra a szempontokra, amelyek segítenek a Google algoritmusának értelmezni a kész szöveget.

A SEO szövegírás alapelvei

Viszont van, ami nem változik…

Mégpedig az, hogy a tartalmadnak minőséginek kell lennie. Már régen elmúltak azok az idők, amikor működtek a kulcsszavakkal telizsúfolt (keyword stuffing), de a felhasználó számára olvashatatlan tartalmak. 

A Google mögött álló mesterséges intelligencia egyre komplexebb módszerekkel képes felmérni, hogy a tartalmad valóban 

  • Releváns
  • Informatív
  • Felhasználóbarát

Plusz pont, hogy amennyiben a tartalmad tényleg minőségi, akkor sokkal kisebb eséllyel fognak a Google algoritmus frissítései bármilyen visszaesést okozni. Az algoritmus frissítések célja mindig az, hogy a keresőmotor a felhasználók igényeit egyre jobban kiszolgálja.

A SEO szövegírás legfontosabb szempontjai

Ebből a részből megtudhatod, hogy hogyan optimalizáld a tartalmadat annak érdekében, hogy minél előkelőbb helyet foglalhasson el a találati listában (SERP).

Összhang a tartalomstratégiával – a 0. Lépés

Mielőtt elkezdenél véletlenszerűen cikkeket írni, ajánlatos felállítani az oldalad számára egy tartalomstratégiát. Ez egy olyan tervezet, amely során feltérképezed azokat a tartalmakat, amelyeknek érdemes szerepelnie az oldaladon.

Ebben segítségedre lehet (a józan paraszti ész használatán kívül):

  • A versenytársaid weboldalán található tartalmak összeírása
  • Olyan fizetős eszközök, amelyek megmutatják, hogy az iparágad vezető weboldalainak melyek a legnagyobb forgalmat hozó tartalmai (pl. Ahrefs)
  • SEO szakértő


Egy jó tartalomstratégiának köszönhetően folyamatosan nő az oldalad tartalmi relevanciája.  Ennek köszönhetően az egyes tartalmak gyorsabban fognak jobb helyen szerepelni, illetve hosszú távon egymást erősítik.

A kulcsszavak meghatározása

A tartalomstratégia meghatározása során kiderülnek azok a fő kulcsszavak, amelyekre az egyes tartalmakat optimalizálni fogod. Ezekkel azonban két probléma is adódhat:

  • A nagy keresési volumenű kulcsszavakra gyakran hatalmas a verseny
  • Nem biztos, hogy valóban ez a kulcsszó fogja legjobban kielégíteni a felhasználó valódi keresési szándékát. (User intent) 

 

Minden egyes kulcsszónál gondold át, hogy mire gondolhatott a felhasználó, amikor beírta azt a keresőbe és ez mennyire van összhangban a megírni szándékozott tartalmaddal! 

A tartalom megírása előtt érdemes a kulcsszavakat kicsit továbbgondolni, és megkeresni azokat a kiegészítő kulcsszavakat, amelyek legjobban rezonálnak a felhasználó valódi keresési szándékával. Nem szabad alábecsülni az alacsony keresési mennyiséggel rendelkező összetett (long tail) kulcsszavakat sem, mert esetükben a keresési mennyiség sokszor fordított arányban áll a konverzióval! 

 

A SEO szövegírás alapja a megfelelő kulcsszavak összegyűjtése

Ötletek a kulcsszavak meghatározásához:

  • Gondolkodj a felhasználó fejével!
  • A Google keresési javaslatai a keresősávban
  • A Google “kapcsolódó keresések” javaslatai a találati lista alján
  • Kulcsszótervező eszközök, például:
    • Google Keyword Planner (Google Ads fiók kell hozzá) 
    • Ubersuggest, keywords.io, és egyéb fizetős eszközök

A tartalom felépítése

A felhasználók számára rendkívül fontos, hogy a tartalom tagolt, áttekinthető, könnyen befogadható legyen. Ennek legfontosabb elemei a cím, alcímek megfelelő használata, és a mondatok, bekezdések megfelelő hossza, kiemelések használata.

A cím (title)

A cím a tartalom egyik legfontosabb eleme, ami nem csak a felhasználó érdeklődését kell, hogy felkeltse, de a Google számára is egyértelművé kell tennie, miről szól a szöveg. 

Ezt hogy tudod megtenni? 

  • Használd a “Title” formázást, tehát ne csak vastagon írd a címet! 
  • Legyen benne a legfontosabb kulcsszó, lehetőleg minél előrébb
  • Ne legyen több, mint 60 karakter, mert előfordulhat, hogy ezesetben a találati listában pont a leglényegesebb rész marad le
  • Ha ragaszkodsz a hosszú címhez, akkor mindenképpen találj ki egy metacímet, ami kifejezetten a Google számára készült

Címsorok (H1,H2, stb) 

Nagyon fontos, hogy az átláthatóság kedvéért a  tartalmadat bontsd alfejezetekre. Az alfejezetek címeihez nem szimpla vastagon szedett, nagyobb méretű betűket használj, hanem a szerkesztő H1, H2, H3 stb formázását.

  • Érdemes a címsorokba 1-1 helyen a legfontosabb kulcsszót elhelyezni
  • A kiegészítő kulcsszavakat fogalmazd bele a többi címsorba

Mondatok bekezdések, kiemelések

Mind a felhasználó, mind a keresőmotorok szempontjából az a szerencsés, ha minél egyszerűbb mondatokat írsz. Ugyanez igaz a bekezdések hosszára: a 6-7 soros bekezdéseket még könnyen befogadja az emberi szem, ami 20 sorról már nem elmondható. 

A szöveg könnyebb feldolgozását az is segíti, ha kiemeléseket használsz. A fontos információkat kiemelheted félkövér formázással, vagy a felsorolásokat szedheted pontokba. Használhatsz szövegdobozt, vagy idézeteket vagy rendezheted az adatokat táblázatba.

A SEO szövegbe illesztett képek, videok

Szintén lényeges, hogy a szöveg mondanivalóját képekkel illusztráld. A legszerencsésebb, ha tudsz az adott tartalomhoz saját ábrát, illusztrációt készíteni, de ha máshonnan veszed a fotót, ügyelj a jogtisztaságra! 

Ma már rengeteg ingyenes és szerzői jog nélküli képet találhatsz az olyan oldalakon, mint a Pixabay vagy az Unsplash. Ha nem jogtiszta képet használsz, előfordulhat, hogy jogi problémád lesz belőle, vagy a Google kiveszi az oldalt az indexálásból. 

Ha megtaláltad a megfelelő képet, akkor a következőkre figyelj: 

  • A kép fájlneve: tartalmazza  fő kulcsszót, több kép esetén a fontosabb kulcsszavakat, ékezet nélkül
  • Alt text: A kép leírása, szintén tartalmazzon fontos kulcsszót
  • Kép mérete: mindenképpen tömörítsd a képet, az ideális méret 100 kb alatt van

Ha videot szeretnél a cikkedhez illeszteni, először töltsd fel Youtube-ra és onnan ágyazd be. Így nem lassítod az oldal betöltését és hát ugye a Youtube és a Google egy cég… érted 🙂

Meta adatok

Szinte a címadással egyenértékű a meta adatok kitöltése. A meta címre akkor van szükséged, ha az eredeti címed meghaladta a 60 karaktert és nem szeretnéd, hogy pont a lényeges rész maradjon ki a keresőtalálatok listájából.

A metaleírás egy 120-150 karakter hosszú leírás legyen arról, hogy miről szól a cikked. Ide is kerüljön fontosabb kulcsszó, ugyanakkor arra is kell gondolni, hogy a felhasználó a leírás alapján fogja eldönteni, hogy elolvassa a tartalmad. 

URL

Érdemes meghatározni a tartalom URL-jét lehetőleg a fő kulcsszó alapján. 

Hogy miért, azt a következő példa elég szemléletesen mutatja: 

  • /seo-szovegiras
  • /seoszov457925706-cg3

Ugye, mennyivel szebb? 

Belső, külső linkek

A tartalom hitelességét sokat növelheted (mind user mind Google szempontból), ha hiteles kifelé mutató linket helyezel a tartalomba. Ha nem szeretnél SEO értéket adni a linknek, állítsd “nofollow” típusúvá. 

Ahová tudsz, helyezz el belső linkeket  is, így mind a felhasználó, mind a Google láthatja, hogy a weboldal egy kerek egész.

CTA (call to action)

Bár elsőre azt hihetnéd, hogy a user tudni fogja, hogyan tovább, a tapasztalat azt mutatja, hogy sokkal jobban jársz, ha megmondod neki. Éppen ezért ne hagyd ki a call to action megfogalmazását sem!

SEO szövegírás összefoglaló táblázat

A következő táblázatot azért készítettük, hogy SEO szövegírás közben a segítségedre legyen, de használhatod ellenőrzéshez is. 

Extra tipp ellenőrzéshez: A tartalom feltöltésénél érdemes végignézni a Yoast SEO plugin javaslatait is – természetesen az ésszerűség keretein belül. 

A SEO szövegírás legfontosabb elemei

 A felhasználó szempontjábólA Google szempontjából
Szöveg tervezése:
A keresési szándék minél tökéletesebb kielégítése
Fő és kiegészítő, long tail kulcsszavak meghatározása
Tartalmi relevancia az oldallal
Cím:Informatív és figyelemfelkeltőTartalmazza a fő kulcsszót
Kb 60 karakter, vagy ha hosszabb, akkor külön metacím megfogalmazása
Címsorok:Az alfejezetek legyenek logikusak, segítsék a tartalom átláthatóságát és feldolgozását.Title, H1, H2 használata
Fontosabb kulcsszavak elhelyezése a kiemelt helyeken
Mondatok, bekezdések:Lényegre törő, könnyen értelmezhető, egyszerű felépítésű mondatok

Szemnek kellemes hosszúságú bekezdések
Egyszerű, lehetőleg egyenes szórendű mondatok

Nem túl hosszú bekezdések
Kiemelések:A lényeges infok kiemelve, pontokba szedve, idézetek, félkövér, dölt betűk használataA kiemelésekbe kiegészítő kulcsszavak, long-tail kw-k belefogalmazása
Képek, videók:Ha lehet szemléltesse a mondanivalód (például ábra, diagram stb)
Tartalmilag legyen releváns
Jó minőségű
Jogtiszta
Fájlnév kulcsszóval
Alt text Kulcsszóval
Méret < 100 kb
Video Youtube-ra feltöltve és beágyazva
URL:Rápillantva egyértelmű az oldal tartalmaFő kulcsszó
Külső, belső linkek:Releváns és hiteles források megjelölése
Belső kiegészítő tartalmak megjelölése továbbolvasáshoz
Hitelesség fokozása
Belső linkekkel a keresőmotor “irányítása”
CTA:Segíts a felhasználónak, hogy mi legyen a következő lépésBelső link elhelyezés

Mit ne tegyél SEO szövegírás közben? 

Sajnos vannak olyan hibák, amelyekkel nem csupán akadályozod a tartalom jó szereplését, de akár büntetést is kaphatsz miattuk. Mi most két ilyen hibát szeretnénk kiemelni, de mielőtt beéevágsz a szövegírásba, érdemes elolvasni a Google irányelveit. 

NE másolj tartalmat!

Az első és legfontosabb dolog, hogy soha ne másold mások tartalmait! Lehetőleg a saját weboldaladon belül se használd ugyanazt a szöveget többször, vagy amennyiben ez elkerülhetetlen, mindenképpen állítsd be a canonical URL-t! 

Ne áraszd el a tartalmat a fő kulcsszóval! (NO Keyword Stuffing)

Régen gyakran lehetett találkozni olyan szövegekkel, amelyekbe zavaróan sok kulcsszó volt “belereszelve”. Mivel ezek a tartalmak a keresőmotor robotjának kvázi megtévesztéséért íródtak és jelentősen rontották a felhasználói élményt, ezért a Google ma már okosan kiszűri őket, és büntet az ilyen tartalmakért. 

PRO tippek

Végezetül pedig összegyűjtöttünk pár olyan tippet, ami mentén elindulhatsz, ha még jobban szeretnél a Google találatok között szerepelni. 

Featured Snippets

A Featured Snippets-nek azaz magyarul strukturált adatoknak köszönhetően az utóbbi időben növekszik az úgynevezett kattintás nélküli keresések száma. Ez annak köszönhető, hogy bizonyos kérdésekre már a találati lista elején megtalálod a választ lenyíló ablakként vagy éppen táblázatként. 


A kulcsszó használata előtt érdemes leellenőrizned, hogy van e rá ilyen strukturált adat, illetve átgondolnod, hogy tudsz-e te ilyet készíteni például FAQ vagy táblázat létrehozásával.

A SEO szövegírás során érdemes kihasználni a Featured Snippets adta lehetőségeket

Szemantikus SEO

Segíthetsz előrébb kerülni a találati listában, ha megismered, melyek azok a leggyakoribb releváns kifejezések, amelyek az adott kulcsszóra jól szereplő tartalmakban megtalálhatóak. Erről készíthetsz manuálisan is egy listát a Google első találatai alapján, de ha sok szöveget írsz jobban jársz valamilyen fizetős szolgáltatás, például a Website Auditor használatával. 

A tartalom későbbi optimalizálása

Alábecsült és gyakran elhanyagolt lépés: ha már egy ideje feltöltötted a tartalmat, érdemes ránézni a Google Search konzol adataira. Itt gyűjtsd ki azokat a kulcsszavakat, amelyre a Google behúzta a tartalmad, azonban nem szerepelnek a szövegben. Ezeket (kizárólag értelmes módon) belefogalmazhatod a meglévő szövegbe, de relevancia esetén egy egész bekezdést is szentelhetsz nekik. 

Összefoglalva:

A SEO szövegírás szerencsére egy kis gyakorlással könnyen elsajátítható, de ha nincs hozzá kedved és inkább másra bíznád, keress minket bátran! Segítünk a meglévő tartalmak optimalizálásában, wireframe készítésben, vagy  a  teljes szöveg megírását is vállaljuk!

Írj nekünk és dolgozzunk együtt! 🙂

summit media logo seo ügynökség

Keresőoptimalizálás, szövegírás és linképítés – egy helyen!

Elérhetőség

Kövess minket!

Nem találsz valamit?

2020 © Minden jog fenntartva! | Adatvédelmi tájékoztató | ÁSZF | Süti szabályzat | Made with ❤ by Summit Media